برای جلوگیری از خواب‌آلودگی هنگام مطالعه به توصیه‌های زیر عمل کنید:

۱- سعی کنید هنگام مطالعه، صاف و درست بنشینید.

۲- از مطالعه، در وضعیت درازکشیده خودداری کنید؛ چون مغز باید هم‌زمان دو وظیفه‌ی خوابیدن و مطالعه را انجام دهد.

۳- از ماندن در یک وضعیت ثابت برای مدت طولانی اجتناب کنید. وقتی برای مدت طولانی مطلبی را می‌خوانید، تأثیر خواب‌آور روی ذهن دارد.

۴- هنگام مطالعه، به طور پی در پی وضعیت بدنی خود را تغییر دهید تا تمرکزتان افزایش یابد.

۵- هنگام مطالعه در فاصله‌های زمانی کوتاه، فعالیت بدنی داشته باشید.

۶- گاهی اوقات با صدای بلند مطلب را بخوانید.

۷- مطالعه در زمان مناسب بسیار مهم است.

۸- وقتی احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، موضوع‌های جالب را بخوانید.

۹- اگر ممکن است یک دوش آب ولرم مایل به سرد بگیرید. این کار انرژی مغز شما را بالا می‌برد.

نکاتی که در بالا ذکر شد برای جلوگیری از خواب‌آلودگی هنگام مطالعه مثلاً موقع درس خواندن دانش‌آموزان بود؛ ولی این را هم باید بگویم که تحقیقات نشان می‌دهد که خوابیدن بعد از خواندن و یاد گرفتن یک مطلب، باعث می‌شود آن مطلب بیش‌تر و بهتر در یادتان بماند.

اگر فکر می‌کنید که به اندازه‌ی کافی مطلبی را خوانده و یاد گرفته‌اید و دیگر خوابتان می‌آید، بخوابید تا آن مطلب بهتر در ذهنتان بماند و از شب‌بیداری‌های طولانی‌مدت در شب امتحان خودداری کنید.

اگر می‌خواهید مطلبی را که در بیداری آموخته‌اید یادتان بماند، پس از مطالعه‌ی آن بخوابید